zondag 27 maart 2011

Sjaak weekje weg - blog van Sophia

International women meal
Vorige week heb ik deelgenomen aan een internationaal vrouwen maaltijd. Er waren ongeveer 80 vrouwen uit verschillende landen. Iedereen nam iets te eten mee wat typisch was voor het land waar men vandaan kwam. Maria-Tine en ik hadden erwtensoep, speculaas, drop en stroopwafels mee. Zij heeft nog wat verteld over Nederland en haar achtergrond, waarna we samen een klompendans deden op een kiwi song. We hadden zelfs klederdracht kunnen regelen. Dit was erg leuk om te doen.




Tryathlon
Marissa en Hanna deden van de week mee met een sportevenement, de tryathlon. Ze moesten eerst een aantal rondjes in het zwembad zwemmen. Dit valt niet mee, de kinderen kunnen hier goed borstcrawl zwemmen. Is toch vermoeiender als je dat niet zo gewend bent. Daarna moesten ze met de fiets een aantal kilometer fietsen en tot slot hardlopen. Ze deden het prima maar waren daarna wel echt moe. Er deden wel 1500 aan kinderen mee, ze hebben er een mooie medaille aan over gehouden.








Sjaak was deze week in Methven, in de buurt van Christchurch. Hij heeft nog wel wat gezien van de gevolgen van de aardbeving. Vrijdagavond was hij gelukkig weer terug.

Te Papa musem
Zaterdag was het regenachtig hier, dus maar besloten om naar het Te Papa museum te gaan in Wellington. Dit is een prachtig museum waar veel is te doen en te zien. Het gaat over verschillende aspecten van Nieuw Zeeland, de geschiedenis, natuur, Maori etc. We hebben ons prima vermaakt en waren ‘s avonds laat pas weer thuis.







Vanmorgen naar de Presbyterian Church geweest. Sjaak ging met Hanna mee naar het kinderprogramma, Marissa en Sjacko hadden ook hun eigen programma. Ik heb naar een indrukwekkend verhaal geluisterd van Fiona die betrokken is bij het Prison Fellowship New Zealand. Na de dienst sprak ik Esmae aan die bij mij op de vrouwen bijbelkring zit. Ik vertelde dat ik het heel indrukwekkend vond wat Fiona vertelde. Ze nodigde me uit om vrijdag mee te gaan naar de gevangenis. Ze hebben daar een programma waar gevangenen aan deel kunnen nemen. Het Sycamore Tree programma. Vrijdag zou er meer over verteld worden, ik ben heel benieuwd. De bedoeling is dat een gevangene met iemand kan praten over wat hij of zij gedaan heeft. Dit gebeurt 8 keer van ongeveer 2 uren. Voor veel gevangenen is dit een keerpunt en komt er besef over wat ze hebben gedaan. Soms schrijven ze een brief naar het slachtoffer of naar de familie. De organisatie begeleid het ook als er behoefte is aan contact met het slachtoffer. Het thema van de dienst was vergeving. Ze liet een film zien van een moeder waar haar dochter van vermoord was en die de moordenaar ontmoette. Ze vertelde wat voor een pijn en verdriet ze had en wat een lieve dochter het was. Daarna zei ze ook dat ze hem kon vergeven door de liefde van Jezus, heel indrukwekkend.

groetjes,

Sophia

2 opmerkingen:

  1. pffff.. heb ik een heel lange reactie geschreven, gaat er wat mis en is ie weg

    Grrrr!

    stuur later wel weer wat..
    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staat je goed hoor, die outfit Sophia!
    Hier denken ze dat wij heimwee hebben naar windmolens.....Eerlijk toegeven: dat de Keukenhof weer open is (zagen we op Blauw Bloed) stemde Marieke en mij wat weemoedig...
    Leuk dat je zo betrokken wordt bij aktiviteiten, al in de gevangenis geweest?
    Skype binnenkort wel weer, bye, Hanneke.

    BeantwoordenVerwijderen